Aktywność fizyczna osób z wadami serca

opracowanie: Katarzyna Gierat – Haponiuk / fizjoterapeuta

 

Osoby z wadami serca nie powinny unikać wysiłku fizycznego, który jest wręcz wskazany, aby zachować w dobrej kondycji miesień sercowy. Regularne ćwiczenia fizyczne dostosowane do indywidualnej wydolności ćwiczącego zapobiegają wystąpieniu chorób cywilizacyjnych takich jak nadciśnienie tętnicze, miażdżyca, choroba wieńcowa, cukrzyca czy otyłość.

Aby wysiłek fizyczny nie był zbyt dużym obciążeniem dla serca, przed rozpoczęciem treningów:

• skontaktuj się z lekarzem prowadzącym, aby określić czy i w jaki sposób możesz rozpocząć regularne ćwiczenia fizyczne.

Większość osób z wadami serca może intensywnie spacerować, biegać, truchtać, pływać, jeździć na rowerze, uprawiać siatkówkę czy narciarstwo biegowe.
Jeżeli natomiast zastanawiasz się czy zacząć uprawiać karate, kręgle, nurkowanie czy podnoszenie ciężarów zawsze skontaktuj się z lekarzem prowadzącym lub fizjoterapeutą. Sporty te są niewskazane dla osób z wadami serca, ponieważ znacznie obciążają lewą komorę prowadząc jednocześnie do wzrostu ciśnienia krwi. W tabeli na końcu tekstu umieszczono zalecenia dotyczące wysiłku fizycznego w zależności od występującej wady serca.
 
W czasie wysiłku fizycznego kontroluj swoje tętno, aby się nie przemęczyć i nie obciążyć nadmiernie serca. Ustal z lekarzem prowadzącym wartość graniczną tętna treningowego, która nie może zostać przekroczona podczas treningu. Pamiętaj również, aby sprawdzać czy tętno jest dobrze wyczuwalne i miarowe (uderzenia serca są w równych odstępach). Wszystkie przypadki niemiarowej akcji serca zgłoś lekarzowi.
Najlepsze efekty przynoszą regularne ćwiczenia wykonywane przynajmniej 3 razy w tygodniu. Dla osób z wadami serca wskazane są tzw. treningi interwałowe, gdy ćwiczenia bardziej obciążające są przeplatane lżejszym wysiłkiem lub odpoczynkiem.
 
Przykłady takich treningów to:

• jazda na rowerze (4 min)   odpoczynek (2 min)        jazda na rowerze (4 min)       odpoczynek (2 min);
• marsz (1 min)         trucht (2 min)          marsz (1 min)         trucht (3 min);
• ogólno-usprawniająca gimnastyka (np. rozgrzewka na zajęciach W-F)(5 min)
ćwiczenia oddechowe (1 min)     ćwiczenia dynamiczne, rozciągające, koordynacyjne (5 min)
 
Odpowiednie oddychanie to podstawa prawidłowego wykonania ćwiczeń fizycznych, dlatego zsynchronizuj wdech i wydech  z elementami ćwiczeń. Jeżeli wykonujesz ćwiczenia oporowe wdech musi nastąpić przy fazie ćwiczenia bez oporu, wydech natomiast wtedy, gdy wykonujesz element oporowy ćwiczenia.
Może się zdarzyć, że podczas wysiłku fizycznego poczujesz, że jest Ci duszno, słabo, jesteś bardzo zmęczony lub Twoje serce bardzo przyspieszyło. W takim wypadku zwolnij i zacznij „efektywnie oddychać” – nabierz powietrze nosem i wydychaj powoli zwężonymi ustami. Jeśli odetchniesz w ten sposób kilka razy akcja Twojego serca uspokoi się i poczujesz się lepiej.
 

Zalecenia dotyczące wysiłku fizycznego sformułowane przez Europejskie Towarzystwo Kardiologiczne:

 
Wada
Sport
Zespół Einsenmengera
Anomalia Ebsteina
Anomalie naczyń wieńcowych
Przełożenie wielkich pni tętniczych
Tętnicze nadciśnienie płucne
Serce jednokomorowe
wykluczone współzawodnictwo sportowe
Ubytek przegrody międzyprzedsionkowej;
Ubytek w przegrodzie międzykomorowej;
Przetrwały przewód Botalla
bez ograniczeń u pacjentów bezobjawowych;
bez nadciśnienia płucnego;
bez istotnych zaburzeń rytmu serca; pacjenci z nadciśnieniem płucnym – wysiłek ograniczony do rekreacji
Zwężenie aorty
Koarktacja aorty
Zespół Marfana
unikanie ciężkich wysiłków; ćwiczeń izometrycznych; współzawodnictwa sportowego (zaleca się wykonanie próby wysiłkowej)
Dwuujściowa prawa komora
Zwężenie zastawki pnia płucnego
bez ograniczeń (przy resztkowym zwężeniu pnia płucnego); unikanie sportów statycznych; unikanie współzawodnictwa sportowego


 



Facebook Slider

F

o

r

u

m

Facebook Slider