Zadbaj o serce – 5 porad

 

O serce trzeba dbać – nie ma co do tego najmniejszych wątpliwości. Z okazji Światowego Dnia Serca proponujemy kilka zasad, które pomogą nam utrzymać serce w dobrej kondycji na co dzień. Nie tylko od święta.

 

 

        1. Stosuj odpowiednią dietę

Zapewnienie organizmowi odpowiednich składników odżywczych jest niezwykle ważne w profilaktyce wielu chorób, nie tylko serca. Warto jednak pamiętać, że dla zdrowego serca kluczowe mogą być:

                - używanie oliwy z oliwek

                - dieta bogata w owoce i warzywa

                - picie zielonej herbaty zamiast czarnej

                - spożywanie migdałów, które w małej dziennej dawce (100 g) obniżają cholesterol

Trzeba też wiedzieć, że zbawienne działanie na serce może mieć wyeliminowanie, bądź ograniczenie w diecie soli i cukru, a także dbałość o to, by regularnie spożywać posiłki.

        2. Uważaj na wagę

Prawidłowa dieta może też uchronić nas przed otyłością, która bardzo szkodzi całemu układowi krążenia i może się przyczynić do rozwoju miażdżycy. Pamiętajmy jednak, że rygorystyczne diety, oparte na niewielu składnikach, mogą być równie groźne dla zdrowia, co dodatkowe kilogramy. Najprostszym sposobem na sprawdzenie, czy nie mamy nadwagi, jest współczynnik BMI – podzielenie ciężaru ciała w kilogramach przez wzrost w metrach do kwadratu. Wyniki interpretuje się następująco:

<18,5 – niedowaga

18,6-24,99 – waga prawidłowa

>25 – nadwaga

>30 – otyłość

         3. Ruszaj się

Odpowiednia dawka ruchu nie tylko wpłynie korzystnie na dotlenienie organizmu, ale pomoże też w walce z dodatkowymi kilogramami. Osoby, które nie uprawiają choćby najprostszych sportów, narażone są na choroby serca dwa razy bardziej, niż osoby aktywne fizycznie. Dlatego ważne jest, żeby pamiętać o regularnych ćwiczeniach i gimnastyce i starać się dużo chodzić – to w zupełności wystarczy do utrzymania ciała w dobrej formie.

          4. Unikaj stresu

Stresujący tryb życia to jedno z poważniejszych zagrożeń dla naszego serca. W wyniku stresu organizm wytwarza więcej adrenaliny, która stymuluje serce do szybszej pracy. Częste występowanie takich sytuacji powoduje nadmierne forsowanie serca i przeciążenie układu krążenia, co w efekcie może doprowadzić do zawału.

          5. Wysypiaj się

Równie ważne, co unikanie stresu jest to, żebyśmy się regularnie wysypiali. Podczas snu serce ma okazję, żeby odpocząć, dlatego zalecane jest, żeby spać co najmniej osiem godzin na dobę, w regularnym cyklu. Spanie jednego dnia 5 godzin, a następnego 10 nie wpływa korzystnie na funkcjonowanie organizmu.

 

Dbajmy o serce – mamy je tylko jedno!