Tydzień wiedzy dla serca 2016

 

Serce to nasz najważniejszy  organ, pracuje 24 godziny na dobę pompując krew do naczyń krwionośnych.   W ciągu 1 minuty serce pom­puje 5–6 l krwi, co w ciągu doby daje ponad 7 tysięcy litrów krwi.  Przez całe życie serce ude­rza 2,5 miliarda razy, czyli prze­pom­po­wuje ponad 173 mln litrów krwi.

Naszemu sercu bardzo szkodzi  tłusta dieta, siedzący tryb życia, papierosy i  wszelkie używki.

Aby zapobiec chorobom układu krążenia zachęcamy do aktywnego trybu życia i zdrowej diety. Wiosna to doskonały moment na wprowadzenie zmian dla naszego zdrowia. Ruch na świeżym powietrzu jest niezbędny dla prawidłowego funkcjonowania najmłodszych w szczególności dzieci z wadami serca.

Zadbajmy o nasze serca  już dziś i zróbmy "przegląd" organizmu.
Poniżej badania, które powiedzą dużo o kondycji tego narządu:

  • pomiar ciśnienia
  • lipidogram raz w roku (badanie krwi, które sprawdza poziom cholesterolu w organizmie)
  • elektrokardiogram (EKG - badanie, które elektrycznie rejestruje pracę serca) – takie badanie jest konieczne raz co dwa lata, badanie pozwala wykryć m.in. zaburzenia rytmu serca i chorobę niedokrwienną
  • echokardiografia (= echo serca) - badanie, które zleca lekarz, gdy podejrzewa chorobę serca; dzięki badaniu można wykryć wszystkie wady serca oraz chorobę wieńcową
  • holter tj. całodobowe, nieinwazyjne monitorowanie ciśnienia i tętna; badanie to zleca lekarz gdy istnieje podejrzenie zaburzeń rytmu serca
  • koronografia - badanie wykonywane u osób zagrożonych zawałem; pozwala ono ocenić stan naczyń wieńcowych.

Spacer dla zdrowia
Światowa Organizacja Zdrowia zaleca, aby codziennie robić 10 000 kroków. To liczba, która pozwala zachować zdrowie oraz świadczy o tym, że jesteśmy w dobrej kondycji. Dużo czy mało?
Przyjmuje się, że krok ma długość od ok. 60 do 80 cm, a więc każdego dnia powinniśmy przejść dystans ok. 6–8 km. Dobra wiadomość jest taka, że wliczamy w to wszystkie codzienne aktywności, a więc drogę do pracy, chodzenie po schodach, spacer z psem itd. Można też po prostu wybrać się na godzinny spacer, w trakcie którego powinniśmy zrobić właśnie ok. 10 000 kroków.

Do góry